|
Hledání tělesné přítomnosti při procesu tvorby
Hanušová, Eliška ; NOVÁK, Vladimír (vedoucí práce) ; TRPIŠOVSKÝ, Lukáš (oponent)
Tato práce se zabývá tělesnou přítomností herce na jevišti při zkoušecím procesu a následném představení samotném. Dělí se na dvě části, přičemž v první se zabývá přítomností fyzickou. V této části se píše především o rozvoji fyzických dovedností a zlepšování tělesné kondice. V druhé části se zabývá přítomností mentální, koncentrací, odpočinkem atd. Skrze příklady konkrétních cvičení, se v práci nastiňuje jakýsi postup pro nalezení tělesné koncentrace a napětí v těle. Příklady konkrétních situací a cvičebních postupů se vztahují k průběhu tvůrčího procesu představení /Barunka is leaving/, které mělo premiéru 13. 4. 2017 ve studentském divadle Disk.
|
|
Herecká práce v kontextu jógového psychofyzického tréninku
Čižinská, Lucia ; ŠPLÍCHALOVÁ, Kateřina (vedoucí práce) ; ADÁMEK, Jiří (oponent)
Cílem této práce je prozkoumání procesu herecké tvorby, konkrétně během zkoušení
absolventské inscenace Barunka is leaving v divadle DISK, v kontextu jógového
psychofyzického tréninku. Ráda bych si ověřila, jak tento trénink může v herecké
práci pomoci a jak může naopak svazovat. Nakolik může napomáhat schopnosti
koncentrace na jevišti i během zkušebního procesu divadelního útvaru. Dalším
záměrem této práce je zjistit, jestli může pravidelné praktikování jógy pomoct v
upevňování kruhu veřejné samoty a jakým způsobem dosáhnout, aby tato specifická
cvičení nefungovala jenom jako introvertní soustředění. V práci se dále zaměřím na
různé eventuality aplikování jógy na hereckou tvorbu v průběhu zkoušení divadelní
inscenace podle cvičení, které aplikovali Konstantin Stanislavskij a Jerzy Grotowski.
Už v minulosti se nemálo divadelníků zaobíralo aplikováním jógy. Mezi nejdůležitější
z nich pro mou dosavadní zkušenost patří právě K. Stanislavskij a J. Grotowski. Tato
práce reflektuje postupy, kterým se reformátoři věnovali, z jakých inspiračních zdrojů
čerpali a zároveň co je vedlo k pátrání skrze jógu.
Cílem této bakalářské práce je shromáždit poznatky o vylepšování herecké kondice
díky jógovým technikám - fyzickým (asánám), psychickým (koncentrace, zklidnění
mysli) a jak tyto poznatky následně využít v procesu zkoušení divadelní inscenace.
|
|
Možnosti tvůrčí herecké práce v uzavřené divadelní skupině
Krippnerová, Tereza ; HLAVICA, Lukáš (vedoucí práce) ; NĚMEC, Marek (oponent)
Cílem této práce je hledat možnosti tvůrčí herecké práce v uzavřené divadelní skupině. Klade otázky, jak může herec nebo skupina tvůrčí potenciál podporovat, nebo ho naopak zavírat. Pojmenovává, jaké překážky je třeba překonávat a jaká pravidla je třeba dodržovat, aby tento organismus zdravě fungoval. Práce poskytuje náhled do uzavřené divadelní skupiny Gruppo Jobel, nabízí porovnání se zkušenostmi ze studií na pražské DAMU v oboru činoherní herectví a opírá se o nastudovanou literaturu. Výsledky této práce umožňují především inspiraci pro další tvůrčí činnost, která může pozitivně ovlivňovat průběh zkoušení divadelních inscenací.
|